Niet op vakantie?

Het is weer zomer, ook al zou je dat niet altijd zeggen als je naar buiten kijkt. De schoolvakanties in het zuiden des land's zijn weer begonnen en daarmee ook de “grote uittocht” zoals dat tegenwoordig genoemd wordt.

Vrienden, kennissen, collega’s, velen hebben hun vakanties geboekt. De een gaat naar verre oorden, lekker op een wit zandstrand in de zon bijkomen van het afgelopen jaar. Anderen zoeken het dichter bij huis en blijven in ons eigen kikkerlandje, kamperen in Drenthe, of een caravan gehuurd aan de Zeeuwse kust. Hoe ver of dichtbij ze ook gaan, allemaal gaan ze op pad met vooruitzichten die elkaar niet veel ontlopen: uitrusten, even lekker niets doen, doen waar ze zin in hebben, alles doen behalve werken, lui of actief. Heerlijk!

Er zijn echter in mijn vrienden/kennissen/collega’s kring ook mensen die niet op vakantie gaan.
WAT zeg je?? NIET op vakantie?
Ja, u hoort het goed, er zijn mensen die niet op vakantie gaan.

De redenen waarom iemand niet op vakantie gaat lopen nogal uiteen. Voor sommigen betekent vakantie dat ze gewoon heerlijk thuis zijn en klussen in huis/tuin, al die dingen waar ze normaal gesproken niet aan toekomen. Er zijn er die maar al te graag op vakantie willen maar een partner hebben die dat niet ziet zitten. Dat is lastig want of je moet alleen en laat je partner thuis, wat een hoop herrie oplevert, of je past je aan en blijft ook thuis. Weer een andere groep heeft simpelweg niet voldoende financiële middelen om op vakantie te gaan, omdat er nog zoveel andere dingen moeten gebeuren en het geld maar één keer uitgegeven kan worden.

Zelf behoor ik ook tot de groep van mensen die dit jaar niet op vakantie gaan. Natuurlijk zou ik best een week of twee languit in de zon willen liggen, met mijn snorkel over een prachtig koraalrif dobberen, en me heerlijk in de watten laten leggen in een 5-sterren hotel. E-reader mee met 100 gedownloadde boeken, cocktailtje, leuke strandwacht die mijn rug insmeert… Zucht…
Maar ik heb andere prioriteiten (ik rij in een 12-jaar oude, zeer onzuinige auto die vervangen moet worden door een kleiner en vooral zuiniger exemplaar, niet nieuw maar wel een paar jaar jonger). En ook ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Face reality and make the best of it!
Net zoals die andere mensen die ook niet vertrekken dit jaar, heb ik daar dus mijn redenen voor en geen problemen mee.

Waar ik/wij wel een probleem mee hebben is dat anderen er een probleem van maken. Iedere keer als iemand belangstellend vraagt “heb je nog vakantieplannen?” dan zeg ik “ja, plannen zat maar ik ga niet op vakantie”. Of, aannemend dat je weg gaat, de vraag “waar ga jij dit jaar naar toe?”. Ehh, ik ga nergens naar toe…
Beide vragen zijn heel legitiem en pure belangstelling en dat is altijd leuk en vind ik heel lief.
Maar als ik dan gezegd heb dat ik niet op vakantie ga, dan krijg je De Blik. Eerst een blik van ongeloof, zo van “huh, niet op vakantie, iedereen gaat op vakantie”. Als je zegt dat je andere prioriteiten hebt, krijg je de “maar je moet op vakantie, jij doet dus iets niet goed”-blik. Als ik er zin in heb leg ik vervolgens uit hoe het zit. De meeste mensen begrijpen het dilemma en vinden dat je verstandig bezig bent. Maar soms krijg je dan nog de “wat is nou het probleem, dat kan toch wel allebei”-blik. Meestal van tweeverdieners met minimaal 4x modaal. Ja, inderdaad, dan kan het allebei. Maar met 1x modaal kan dat dus niet.

Lieve mensen, ik heb mijn prioriteit voor dit jaar gesteld en daar ga ik voor. Volgend jaar haal ik mijn schade wel in hoor, dan vertrek ik een maand naar een ver, door mij nog onontdekt land, ik heb nog een heel lijstje wensbestemmingen. Ik weet van de mensen om mij heen die in hetzelfde schuitje zitten dat ook zij de feiten gewoon onder ogen zien en – ook al werken de weergoden niet mee – toch een hele leuke zomer hebben. Geen zielige figuren, geen geklaag.
Wij kunnen ons soms echter zo ontzettend ongemakkelijk voelen, zo vreemd en anders, door de blikken van de mensen die het niet begrijpen. Wij voelen ons dan stom, belachelijk en bijna zielig. En we voelen ons genoodzaakt ons te verdedigen. En dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Dus, mocht u weer eens aan iemand vragen waar hij/zij dit jaar naar toe gaat op vakantie, en die persoon antwoord dat hij/zij niet op vakantie gaat, accepteer dit antwoord als gewoon een antwoord. Vraag belangstellend waarom niet en denk na over het antwoord dat u krijgt. Wellicht dat u volgend jaar hetzelfde antwoord moet geven op dezelfde vraag…

Tot slot: ik wens iedereen een hele fijne zomer en voor diegenen die weg gaan: een hele fijne vakantie!!




© Anja 1-7-2012

7 opmerkingen:

  1. goed geschreven en zoveel herkenbaarheid zeg... helaas ken ik De Blik ook...
    en gewoon doen wat je goed dunkt en andere lekker de blik laten hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anja. Niet opvakantie? WEL op vakantie: wat dacht je van surfend door je eigenland op speurtocht waarbij je allelei type mannen zult ontmoeten en wellicht ook vrouwen, zoekend naar je nieuwe maatje uit Duitsland, Italië, Frankrijk, Japan of Korea. Het uiterlijk keurend, je niet laten verleiden door enkel de mooie buitenkant maar vooral de innerlijke krachtige motor zal je iedere dag weer thuis brengen. Dus fijne vakantie meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mensen zijn soms zo ondoordacht, daarin overigens voorgegaan door minister-president Rutte die vindt dat ieders leven maakbaar is. Ziek of niet ziek, arm of rijk, hij meet iedereen naar zijn eigen maat zonder enig sociaal besef.

    Maar hoe ben ik zelf? Nou, inmiddels heb ik heel wat vrienden en kennissen die een vakantie niet of nauwelijks kunnen betalen. Dan stel je zo'n vraag niet meer.

    Wij kijken van jaar tot jaar hoe het gaat. Soms dagjes uit, soms bij Maria in België, soms bij mij in Nederland. Of we gaan een weekje weg en dan doen we het bescheiden maar toch gezellig. Meer behoefte hebben we allebei ook niet. En met een boek in het zonnetje van de eigen tuin (in België: koertje) kan het ook heel leuk zijn.

    Dit was mijn eerste reactie op je weblog. Alle reden tot verder lezen hier.

    Fijn dat je meedoet aan de WE-300. Van harte welkom. Ik ga je graag lezen :-)

    Willem (Platoonline)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willem (ik blijf je denk ik stug Plato noemen ;-). Je bent van harte welkom om mee te komen lezen! Klik op het volgen icoontje en je blijft up-to-date.

      Verwijderen
  4. Ja ik herken dat ook wel hoor, ga dit jaar ook niet op vakantie, mijn baan kwijt en ik wil graag voorlopig nog mijn auto'tje blijven rijden en ik mis het ook niet. Trouwens in april ben ik al een weekje op vakantie geweest en in september ruil ik nog een weekje huis met mijn vriendin die in een heel ander deel van Nederland woont.. Maar inderdaad sommige mensen snappen het niet.
    Je hebt gelijk met je keuze iedereen moet zijn eigen ding doen.
    Zal hier ook wel een eens lezen, leuke blog ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om te kunnen lezen en zo herkenbaar...
    Jij rijdt straks blij rond in je auto-tje ;)
    En wij genieten van een opgeruimd huis...

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen