Oma's antieke theepot

‘Dat ding ziet er ook niet meer uit zeg, heb je dat gezien Pia?’ Vanuit de kamer klonk wat gestommel en toen kwam Pia de keuken in. ‘Dat is gewoon thee Henk’.

Henk keek nogmaals in de theepot, vervolgens naar Pia en zei ‘dit ziet er goor uit, kunnen we dat oude ding niet gewoon weg mieteren?’

Even bleef het ijzig stil. Pia probeerde tot 10 te tellen en haar kalmte te bewaren, maar dat mislukte jammerlijk. ‘Weg mieteren? Weg mieteren? Ik zal jou weg mieteren! Dat “oude ding” is de antieke theepot van mijn overgrootmoeder. Er zit gewoon een laagje aan de wand, gebruikssporen noemen ze dat. Die heb jij ook hoor!’

Henk keek haar aan en haalde zijn schouders op. ‘Is er dan misschien een manier om die gebruikssporen weg te krijgen?’

Pia kalmeerde enigszins en somde een aantal mogelijke oplossingen op die ze ooit van haar oma zaliger had geleerd. ‘Je kunt het proberen met bleekwater. Daarna natuurlijk wel goed naspoelen. Of met een steradenttablet, maar ja je hebt geen kunstgebit dus die hebben we niet in huis. Of gewoon zout bij het water en hard schudden.’ 
Henk dacht even na en stuurde Pia de keuken uit. ‘Ga jij maar weer lekker zitten schat, ik ga dit varkentje wel even wassen, jij krijgt straks een bakkie thee uit een schone pot!’


Wat later kwam Henk de kamer in met twee kopjes thee en gaf er een aan Pia. Ze nam een slokje maar spuwde het direct weer uit. ‘Wat heb je met die thee gedaan, die smaakt vreselijk!’ Henk keek haar verbaast aan. ‘Hoe bedoel je? Ik heb niets met de thee gedaan. Ik heb gewoon water met zout gekookt, theezakje erin en hard geschud. Precies zoals jij zei. Het is ook nooit goed!’


©Anja, mei 2019

Een verhaal voor de WE-300. De WE-300 is een uitdaging van Plato: schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Het woord voor de maand mei is: aanslag. Lees meer over de WE-300 op Platoonline.

16 opmerkingen:

  1. Wat lief, dank je wel Novelle54!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is leuk. Niet Henk, maar de WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arme Henk. Eerst krijgt hij te horen dat hij ook gebruikssporen heeft en als ie dan zijn best heeft gedaan op de theepot dan is het weer niet goed. Vrouwen zijn ook moeilijke wezens, he Henk?
    Weergaloos verhaal. Ik kan me helemaal voorstellen dat Pia bijna een beroerte kreeg toen ze hoorde dat ze die theepot beter kon weggooien. En dan die door Henk wat moeizaam geïnterpreteerde oplossing (schudden maar met dat zoute water).... geweldig.
    Anja, je hebt er weer iets geweldigs van gemaakt. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, eigenlijk deed Henk niets fout toch??
      Dankjewel Plato!

      Verwijderen
  4. Ach gosj arme Henk, hij bedoelde het zo goed (neem ik aan althans *grijns*... of deed hij het toch stiekem express om haar ervan te overtuigen dat 'weg mieteren' toch wel een goede idee was)

    Schitterend beschreven, ik zie het voor mijn oog gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de vraag Melody, bedoelde hij het nou goed of... :-)
      Dankjewel!

      Verwijderen
  5. Iets met een communicatiestoornis tussen de pot en de ketel? Hahaha! Net als met een computer, die doet ook niet wat je bedoelt, maar precies wat je zegt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jahahahaha, precies! Die computer is een heel goed voorbeeld!

      Verwijderen
  6. Mooie invulling er van haha... ja als theedrinker weet ik dat die aanslag heel erg kan zijn. GewoonAnneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel GewoonAnneke! Klopt, ik boen me altijd suf op theeglazen.

      Verwijderen
  7. Zo'n Henk... Daar heb je niet veel aan. Luisterd wel, maar begrijpt het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog maar de vraag Rianne, je zou bijna denken dat hij het wel degelijk begrijpt ;-)

      Verwijderen
  8. Haha, die Henk. Mannen zijn ook allemaal hetzelfde. Hartstikke handig, behalve als het op het huishoudelijke aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen