Gebroken gelofte

Het luiden van de klokken betekent dat het vier uur in de ochtend is, tijd voor het ochtendgebed. Ze heeft nauwelijks geslapen, zoals zoveel nachten.
Ze stapt uit bed en wast haar gezicht met het koude water uit de waskom. Daarna trekt ze haar habijt aan en duwt haar haar onder de kap.

De zusters lopen in stilte naar de abdij voor het ochtendgebed. Kon ze maar met iemand haar probleem bespreken. Ze is toch niet de enige die worstelt met vragen over liefde, seksualiteit of vrijheid?
Maar praten mag alleen tijdens het eten en dan zijn ze met de hele groep bij elkaar. Je afzonderen met een andere zuster of novice is niet toegestaan. Privacy is een onbekend begrip in het klooster.
Haar ouders vinden dat non worden haar roeping is, een vruchtbaar leven in dienst van haar geloof. Ook zij heeft dat heel lang gedacht, hoogstwaarschijnlijk mede ingegeven door de druk van haar ouders en grootouders.

Vandaag moet ze een definitieve beslissing nemen. Over twee dagen legt zij haar eeuwige geloften af. Dan is er geen weg meer terug. De innerlijke strijd verscheurt haar, deze beslissing is de moeilijkste die ze in haar nog jonge leven heeft moeten nemen. Als ze blijft zal de rest van haar leven een volledige toewijding zijn aan de dienst van God. Als ze vertrekt wordt ze verstoten door haar familie, de kerk, alles wat haar lief is maar tegelijkertijd zo is gaan tegen staan.

Na het gebed loopt ze met gebogen hoofd maar vastberaden door de gang, haar voetstappen klinken vreemd hol op de stenen vloer. De klop op de deur van de abdis is harder dan bedoeld, het “ja, kom binnen” klinkt haar hardvochtig in de oren. Alsof de abdis haar besluit al weet en haar buiten de poort heeft gezet.




© Anja, 31 augustus 2012


Een verhaal voor de WE-300. WE-300 is een uitdaging van Plato: schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Woord voor de maand september is: uittreding. Meer lezen of meedoen? Kijk op http://platoonline.wordpress.com.

25 opmerkingen:

  1. Wat een beklemming voelde ik bij het lezen. Als er iets individueel is, dan is het wel geloof. Daar mag een ander niet in treden, ook een ouder niet. En dan dreigen met verstoting als je niet aan het familieleed kunt voldoen, dat is wel zo ongeveer het ergste. Dappere vrouw die voor zichzelf kiest. Ze zal helemaal opnieuw moeten beginnen. Ik vind dat je het goed hebt geschreven. Een mooie invalshoek voor het woord uittreding ook, maar vooral de wijze waarop je het hebt neergezet, in al zijn somberheid en soberheid, klasse.

    Anja... petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anja, Melody komt niet door je beveiliging (Captcha) heen. Misschien zijn er wel meer mensen die hetzelfde probleem hebben. Het is inderdaad een storend ding. Haar reactie staat nu onder mijn WE-300 stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Melody en Plato, ik heb de instellingen gewijzigd en die vermaledijde captcha uitgezet. Dank voor de tip!

      Verwijderen
  3. Wat omschrijf je de strijd van het kiezen van deze vrouw mooi! En haar strijd zal openlijk verdergaan na het bezoek aan de abdis.
    Erg mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik het woord zag dacht ik ook meteen aan een klooster. Je hebt de twijfel het dilemna heel mooi beschreven. Een prachtige WE

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door het verhaal van Plato dacht ik in een BDE, mijn tweede gedachten was uittreding uit een geloofsgemeenschap. Over mijn derde gedachten heb ik geschreven, over uittreding uit Europa wil ik niet nadenken.

    Mooi geschreven. Knap hoe je in zo weinig woorden zo'n duidelijk beeld inclusief het gevoel van de hoofdpersoon neer kunt zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rianne! Ik ga nu eerst alle andere inzendingen op mijn gemak lezen.

      Verwijderen
  6. Ook bij mij kwam meteen het klooster in mijn hoofd... Prachtig omschreven, wat een innerlijke strijd en goed dat ze voor zichzelf heeft gekozen. Bij twijfel kun je de geloften nooit afleggen. Een hele mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moge er nog vele fijn reacties volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn oudste dochter is net ingetreden in een klooster.
    Mag er ook nog 5 jaar over doen om te beslissen.
    Denk zelf dat het intreden wordt i.p.v. uitreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een dilemma en ja je moet vaak moed vatten om je eigen keuzes te maken en eenzaamheid is er altijd die blijft wat je ook kiest.Daarom raak thuis bij jezelf zou ik willen zeggen.Mooie we-300 Uittreding

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Terwijl ik deze (geweldig goed) geschreven WE300 las moest ik denken aan "de non en de pianist"
    http://geesjesgedachten.wordpress.com/2011/11/01/schrijfveer-de-non-en-de-pianist/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Anja. Ook deze we is weer zo beeldend geschreven. Ik vind dat je dat heel knap kan. En ja, net als de vorige WE over de mevrouw in de kerk, is het zo geschreven dat het net is alsof je het zelf hebt beleefd. 't is dat ik je beter ken, anders zou ik het zo geloven. (Of is dit juist een stukje onbekende Anja??? ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh verdorie zeg, mijn WE-300 gaat over hetzelfde onderwerp. Ik zal nog even nadenken of ik nog een nieuwe schrijf want wilde hem pas zaterdag plaatsen.
    Maar ik vind die van jou in ieder geval erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mrs. T., dat kan gebeuren toch? Ik lees nooit de inzendingen voordat ik zelf iets heb geschreven, dus het kan een keer gebeuren dat verhalen dezelfde strekking hebben.

      Verwijderen
  13. Schitterend verwoord. Een dijk van een WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eejz Anja!

    Inderdaad knap om zo'n complex beeld in een kort verhaal neer te zetten; ik heb altijd halve boeken nodig om zoiets te beschrijven. Zeker één van mijn favoriete thema's trouwens!

    We zien elkaar snel weer! Beloofd.

    Tippy uit V.

    BeantwoordenVerwijderen