Het haasje


De man keek hoopvol over zijn schouder. In de korte, vluchtige blik die hij op mij wierp las ik de vraag: hoe lang gaat ze dit nog volhouden, wanneer kan ik haar afschudden. Ik keek stoïcijns terug, gaf geen krimp. 

Ik zat al ongeveer twintig minuten achter hem aan. Soms met een behoorlijke afstand tussen hem en mij, het andere moment liep ik op hem in. Hij leek dat aan te voelen. Tot twee keer toe had hij zijn tempo plotseling verhoogd, om me uit te putten. Maar dat ging hem niet lukken. Ik was te vastberaden, te gemotiveerd. Ik zou hem niet laten lopen. Mijn eerste doel was hem te grazen nemen, hem verpulveren. 

Uiteraard voelde ik ook de vermoeidheid opkomen. Ik was al anderhalf uur onderweg. Mijn spieren begonnen een klein beetje tegen te stribbelen, mijn kuiten een beetje te verzuren. Ik maakte een snelle rekensom, in dit tempo was het nog hooguit vijftien minuten. Ik moest nu toeslaan anders zou hij nog ontsnappen.

Ik voerde mijn tempo langzaam op. Niet te snel, ik moest rekening houden met het terrein.  Ik was hier bekend en wist dat het de komende twee kilometer vals plat omhoog ging. Zou hij ook weten dat die stijging zo lang zou duren? Ook hij begon nu sneller te lopen, voelde mijn hete adem in zijn nek. Een goed teken, hij begon hem te knijpen. Ik naderde hem nu redelijk snel. Nogmaals keek hij om, ik las de verslagenheid in zijn ogen, hij gaf het op. Dit gaf me vleugels. Ik haalde hem met gemak in, erop en erover! Tijdens het passeren glimlachte ik eens lief naar hem en rende door. De man, die ik als haas had gebruikt, verslagen achter mij latend. Op naar de finish en een persoonlijk record. 



© Anja, februari 2013


Een verhaal voor de WE-300. WE-300 is een uitdaging van Plato: schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Woord voor de maand februari is: jagen. Lees de introductie voor dit woord op http://platoonline.wordpress.com.


21 opmerkingen:

  1. Jij kan de spanning wel opvoeren he? Ik dacht al die tijd dat zijn laatste uurtje geslagen had. Slim om hier de andere betekenis van haas te suggereren. Prima WE. Heerlijk om te lezen want spanning en ehhhh... vaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om te lezen, met een grote glimlach geeindigd ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, hij was mooi het haasje. Leuke verrassende WE 300!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk onderwerp :-)
    en weer heel erg mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, hij is leuk! En spannend, want ik dacht steeds; hoe zal dit aflopen?
    Applaus! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om de spanning zo op te voeren. Ik dacht dat ze hem zou neersteken of zo, maar nee, ze gebruikte hem om hem in te halen. Goeie WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk ik dacht eerst aan een jager achter een haas aan, maar het ging om een wedstrijd mooie WE300 ik heb genoten,

    Dank je Anja :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke WE. Ieder maakt er zijn verhaal van, dat maakt het zo fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ik sluit me bij Plato's opmerkingen aan hoor.

    Mooie We!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je dat mooi beschreven en die laatste meters krijg je dan natuurlijk vleugels..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Originele WE! Ik dacht ook meteen aan een jager, maar deze vind ik véél leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hele leuke WE.
    Op het verkeerde been gezet ....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijke WE
    Beetje op mijn lijf geschreven maar dan met wielrennen.
    Kon zo uit de halve van Egmond komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha, dat einde had ik echt niet verwacht. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Origineel verhaal. Graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. geweldig geschreven!
    ben zelf bijna uitgeput!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig verhaal, goed geschreven!
    Als niet-hardloper kreeg ik toch het gevoel dat ik er zelf liep...
    Welgemeend compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk geschreven. Ik dacht eerst even wat anders! Tot ik begreep dat het om hardloop wedstrijd ging, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als je zo kunt lopen... Wow... Mooie invulling van het woord jagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben nog even de inzendingen van Plato's WE300 aan het bijlezen.
    Wat zal die man de zenuwen hebben gekregen, hardlopers of wielrenners, ze willen niet ingehaald worden, maar wel heel graag inhalen! Een spannende WE300 ;-).

    BeantwoordenVerwijderen